یزدفردا: عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: محله‌محوری و خانواده‌محوری به عنوان دو سیاست راهبردی مدیریت شهری اقتضا می کند تا مدیران شهری توجه جدی تری به اشتغال و رونق کسب و کار های خانگی داشته باشند.

به گزارش یزدفردا: خامسی ادامه داد: ضرورت دارد  قانون و دستورالعمل جامع ساماندهی مشاغل خانگی بومی سازی و اجرایی شده و شهرداری یزد نیز بر اساس ماده 11 این قانون و ماده 30 دستورالعمل آن، برای فعال سازی بیشتر بازارچه های موقت  اقدام کند و به تناسب تعداد و تنوع کسب و کار خانگی،  مکانهای مناسب (بازار محلی موقت ) بیشتری را برای عرضه محصولات صاحبان مشاغل مذکور اختصاص داده و از طریق رسانه های عمومی اعلام نماید.

فخرالسادات خامسی عضو شورای اسلامی شهر یزد افزود: خوشبختانه در ابتدای فعالیت شورای ششم و چندسال گذشته اقدامات بسیار خوبی در زمینه برگزاری بازارچه ها و حمایت از زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست انجام شد به گونه ای که شاهد رشد 7 برابری برگزاری بازارچه های مشاغل خانگی در سطح شهر بودیم. اما متأسفانه در سال جاری ، بازارچه های موقت  تقریبا تعطیل شده و بازارچه خدمت کاهش ظرفیت داشته است. بوستان خانواده که اختصاص به برپایی بازارچه های مشاغل خانگی یافته عملا فعالیتی ندارد و خانه مشاغل سنتی یزد نیز در حال حاضر با مشکلات حقوقی در اجرا روبروست ؛ از طرفی بازارچه های دیگر ارگان ها مثل اوقاف در امامزده سید جعفر محمد (ع) نیز بدلیل طرح توسعه برچیده شده و برای محل جدید نیز هزینه های بالایی در نظر گرفته شده که از توان این قشر خارج است.

خامسی افزود: متأسفانه تسهیلات مشاغل خانگی نیز شامل حال بخش عمده ای از این قشر نشده و از اقدامات حمایتی دولتی خاصی برخوردار نیستند .

عضو شورای شهر گفت : به نظر می رسد انسجام و هماهنگی تعریف شده ای بین دستگاهها و نهادها و موسسات متولی وجود ندارد و فعالیت های جزیره ای و پراکنده باعث عدم تاثیرگذاری مطلوب  برنامه های حمایتی مشاغل خانگی شده است .

 وی تاکید کرد:  همه این موارد در حالی است که راه معیشت بسیاری از بانوان سرپرست خانوار  از طریق عرضه و فروش محصولات خانگی است لذا درخواست دارم کمیسیون های مرتبط شورای شهر به موضوع ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و رفع و کاهش مشکلات و موانع موجود در این حوزه توجه جدی داشته باشند و بومی سازی و اجرایی شدن قانون و دستورالعمل ساماندهی مشاغل خانگی و  همچنین  ارتقای کمی و کیفی  بازارچه های مشاغل خانگی را در دستور کار خود قرار بدهند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا